Komen jouw Google Ads campagnes beter uit de crisis?


Zijn we er bijna?

Intussen zijn we al enkele maanden in deze coronacrisis die ons vooral heeft doen inzien dat niets vaststaat en dat alles aanpasbaar is. Op alle vlakken en wellicht nog het meest op sociaal vlak, omdat je net geen sociaal contact meer mag hebben behalve dan in je bubbel.

Maar daar waar we op termijn op sociaal vlak langzamerhand terug naar het oude zullen gaan, is er een impact op langere termijn, in het bijzonder op economisch vlak. Hoewel nu tal van premies en andere zaken worden uitgekeerd voor bedrijven in moeilijkheden, zullen deze maatregelen toch onvoldoende zijn als de bedrijven zelf niet voldoende actie ondernemen.

Er zijn al talloze acties ondernomen door bedrijven die hun product(en), dienst(en) en/of de manier waarop ze verdeeld worden, hebben aangepast. Maar gebeurt dit ook voldoende achter de schermen?

Sinds mei kunnen we stellen dat bedrijven gestaag marketingbudgetten opkrikken en/of herstarten maar gezien de recente periode van veel kosten en weinig opbrengsten, is de kans klein dat dit snel gebracht zal worden tot op hetzelfde peil als voor de coronacrisis. Met andere woorden: reden te meer om zo adequaat en ROI driven mogelijk die marketingbudgetten in te zetten.

SEA Optimalisatie : Basics


Wanneer ik eerder door mezelf uitgevoerde audits op een rijtje zet, kom ik telkens weer uit op enkele basisoptimalisaties die niet correct of onvoldoende werden uitgevoerd, die aardig wat betere resultaten kunnen genereren.

Cut the waste

Ik zie het keer op keer bij elk account die ik audit: waste. Het gaat hier niet enkel om zoekopdrachten die uitgesloten kunnen worden, maar over zowat elke targeting optie (geo, planning, audiences, talen, …) die bijgesteld kan worden.

Gemiddeld vertonen accounts 25% pure 'waste'. Dit blijft een van de belangrijkste redenen om je accounts op tijd en stond te laten evalueren door een ander paar ogen met voldoende kennis ter zaken.

Nuances

Naast cutting the waste, kunnen er doorgaans nog aardig wat zaken op basis van de bovenstaande targeting opties getweaked worden, aan de hand van de eerdere buyers, campagneresultaten, websiteactiviteiten,... Dit is vooral interessant als het budget niet onbeperkt is en met enkele extra klemtonen kan aardig wat budget bespaard worden. En bij wie is dit niet zo? 

Vergeet de boodschap niet

Ad copy (advertenties & extensies) dient om mensen met al een bepaalde interesse in of vraag over je product/dienst naar je website te krijgen en daar een bepaalde actie te ondernemen. Zorg er dan voor dat je al deze elementen opneemt in de copy en dat je deze zo relevant mogelijk brengt per persoon.

Daarnaast volstaat het natuurlijk niet om overal de minima te implementeren omdat je dan een goede score krijgt van Google Ads. Test, analyseer, verbeter en herhaal.

Bovenstaande elementen zijn stuk voor stuk basisoptimalisaties, maar worden nog steeds te weinig of incorrect toegepast in de Google Ads accounts. Als je je campagnes zelf beheert en je niet helemaal weet of bovenstaande punten optimaal geïmplementeerd staan, of je bent gewoon op zoek naar een tweede paar ogen met voldoende Google Ads expertise om alles eens te onderwerpen aan een grondige analyse, laat hier je gegevens achter en ik kijk graag waar de performance nog kan opgekrikt worden.

Reacties